Komma i form

Under graviditetens sista månad så struntade jag fullständigt i vad jag åt. Jag hade fram tills åttonde månaden varit rätt noga med vad jag stoppade i mig för att jag inte ville öka så mycket i vikt. Det fungerade inte för mig. Kunde bara titta på mat så gick jag upp :/ Fick mycket vätska i kroppen sista tiden vilket kanske också bidrog till viktökningen. Efter att Zacharias föddes tappade jag ganska snabbt 10 kg, men sen stod det still. Jag slutade med att äta godis igen, som jag nästan hade hållt upp med i 2 år fram till sommarn då suget blev för stort (skyller på graviditeten). När jag äntligen var på efterkontroll och allt såg okej ut började jag att träna på Friskis & Svettis. Sooom jag hade saknat det :) Var ju mitt andra hem förut ;) Det blev fler barnvagnspromenader eftersom vädret blev lite bättre. När jag för 1 månad sedan ställde mig på vågen och upptäckte att det inte hänt något på över 1½ månad kom ångesten. Jag bestämde mig genast för att börja äta sunt. Jag var helt inställd på att INTE banta (eftersom jag ammar) utan att jag skulle äta som innan, men försöka hålla mig ifrån kakor/bullar/glass/chips, you name it, i veckorna, vilket det ofta blev då man träffade folk och fikade varje gång :P Blev ju en ond cirkel efter ett tag då socker blir som en drog. Jag började gå in för att gå ut på promenad med Zacharias minst 5 gånger i veckan. Och det var ju även för hans skull så han skulle få komma ut och få frisk luft. Jag försökte gå på Friskis & Svettis minst 2 gånger/vecka, för att komma i form men även för att det är så grymt roligt :D Under den senaste månaden har jag nog varit aktiv varje dag, mest med att gå på promenad. Lördagarna har jag faktiskt börjat unna mig godis, eller ja åtminstone en gång i veckan :P Jag har gått ner 4 kg sen 5:e mars, alltså helt inom rekommendationerna när man ammar. Att aktivt motionera och äta sunt samtidigt som man går ner i vikt har ingen negativ inverkan på mjölkproduktionen. Nu är jag enormt taggad till att fortsätta på samma spår. Jag kommer förmodligen snart börja trivas med mig själv igen.

Mellan den 5:e mars och idag den 5:e april har jag gått cirka 170 km vilket i tid motsvarar nästan 33 timmars promenerande :) Ska försöka slå det under den månad som kommer :P

Och snälla ni, missförstå mig inte nu med det här inlägget. Jag skulle gå igenom hela graviditeten igen utan att tveka! Det har gett mig världens finaste lilla pojke Ingenting slår det! Men folk måste förstå att man efter en graviditet gärna vill komma tillbaka till den kropp man en gång hade och det är inget fult med det. Kommer att ha kvar spår på kroppen som minne efter hans tid i magen :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback