Att leva med tinnitus

Det här är nått som jag aldrig har nämnt i bloggen förut, men jag har tinnitus. Jag har haft det i många år och jag vet faktiskt inte vad som gjorde så att det bröt ut. Det kan ha varit efter en massa festande då man stod på dansgolvet på nån krog med väldigt hög musik, den kan ha varit efter flera års bowlingspelade. Ljudnivån är ju rätt så hög när det är match. Det kan även vara efter att jag lyssnat på musik genom hörlurar, oavsett så är jag drabbad. Jag har lärt mig att leva med det. Vissa dagar tänker jag inte alls på att det susar eller tjuter i öronen medan jag andra dagar kan bli tokig på oljudet :( Men efter att jag har börjat jobba igen har jag blivit mer uppmärksam på den. Efter ett år hemma så har mina öron vant sig vid en "normal" ljudnivå. Det dröjde inte länge efter att jag hade börjat jobba tills det slog lock för öronen, de började värka eller att det ringde i dom {det har ni säkert varit med om också ni som inte lider av tinnitus, att man får för sig att det ringer fast det sitter i öronen}. Efter en lång arbetsdag känns huvudet väldigt tungt och ibland åker jag även på huvudvärk. Det är riktigt tråkigt men det finns ju inte mycket att göra åt det! :/
 
 
Annars rullar allt på som vanligt. Zacharias har väl mått lite sisodär de senaste dagarna. Ingen feber men han är inte riktigt sig själv ändå. Näsan rinner, han är lite hängig och gnällig. Vill upp mycket i famnen och gosa, och det tackar jag inte nej till ;) I helgen som var spelade vi match, vinst och själv gjorde jag en bra match så det var riktigt roligt :D Till helgen är det dags igen, dubbelt borta... fast ändå hemma ;) Vi möter nämligen två lag som spelar i samma hall fast på andra sidan i hallen :P Får hoppas det går vägen för oss!! Igår renoverade jag ett klot och investerade i en ny klotväska. Min förra gick nämligen sönder i höstat och jag var i stort behov av en ny :) Nu ska jag mysa ner mig i soffan med min lilla familj, kom nyligen hem från ett Aerobicspass och är helt slut!! :D Om en halvtimme väntas Farmen och det får man absolut inte missa ;)
 
Zacharias favorit som han måste ha för att komma till ro och sova :)

Kommentarer
Petra/Paradise

usch å blä för tinnitus!
Jag har också det, men lider tack å lov inte speciellt utav det.
För den kommer oftast när det är blåsigt och kallt ute.
Då susar det som fasiken i öronen å jag blir tokig!
Jag har haft det sedan jag var liten. Å då åkte jag på hörselkontroller för detta. INGEN visste va det var.
Det fanns liksom inget namn på det.
Några år sedan förstod jag att det måste vara tinnitus jag har.

Skönt att du har en väldigt nära bortasväng i helgen!
Du vill inte byta med mej då? ;)
Vi ska nämligen till Avesta och Eskilstuna.
Måste åka till Nässjö redan imorgon för å sova där.
Upp kl 02.45(!) å försöka sova på en buss ett X antal timmar.
Matchen i Etuna är kl 16..så det kommer bli en lååååååång lördag.
Måste ju stanna över i Nö till sönd då inga tåg går hem så sent.
En helhelg med andra ord ;)

KRAMIS!

2013-01-24 20:34:49
URL: http://paradises.blogg.se
Sofi

Hej Emelie,

Blev såå glad när jag hittade ditt inlägg, eller alltså inte för att du har tinnitus utan för att jag kanske kan fråga dig det jag undrar. Jag har nämligen också tinnitus, som jag förvisso tycker är skiit jobbig. Eller som du säger, ibland bättre, ibland sämre.

Men till min fråga, jag är sååå sågen på att skaffa barn , men är livrädd för att min tinnitus ska bli värre när jag är gravid eller inte får sova(om jag får ett skrikbarn) Hur har du upplevt det under din graviditet och efter ?

Är jätte tacksam för för, men förstår om du ej har tid.

Må gott.

Vänliga Hälsningar,
Sofi

2013-04-25 17:04:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback