♥ När Zacharias kom till världen ♥

I måndags blev vi som sagt föräldrar till vår älskade lilla Zacharias ♥ Svårt att föreställa sig att det var just han som bodde där inne i magen. Vår älskade lilla unge! ♥ Ska sammanfatta det hela i detta inlägg :)

I söndags var vi hembjudna till min mamma som på lördagen hade fyllt år. Under söndagseftermiddagen och under kvällen hemma hos mamma och pappa hade jag förvärkar. Vanliga som jag inte direkt reflekterade över. Väl hemma så stannade det upp och vi gick och la oss. Under natten var det inget märkvärdigt men närmare morgonkvisten tänkte jag att jag i alla fall kunde klocka några av värkarna. De var väldigt oregelbundna, ibland mellan 6-15 minuter i mellan. Det här kunde ju hålla på hela förmiddagen eller försvinna så klockan 7 bestämde jag mig för att kliva upp och behövde då gå på toaletten. Då började vattnet rinna. Självklart blev jag helt till mig och insåg att det förmodligen var dags! Gick in i köket för att göra iordning frukost men helt plötsigt tilltog värkarna och de blev tätare och tätare. Jag tror jag hann ta 4 skedar ur filskålen. Sen satt jag fast inne på toaletten och visste inte hur jag skulle få kontakt med Sebastian. Runt 8:30 kastar jag mig in i sovrummet och säger åt honom att ringa förlossningen för nu är det dags. Han for upp och ringde medan jag slängde mig ner i sängen med jobbiga värkar där det knappt fanns något uppehåll då jag kunde slappna av och andas.
De närmsta minutrarna packar Sebastian det sista i BB-väskan, ringer mormor som kommer över och här hos mig medan han hämtar bilen. Jag kan knappt ta mig ut för att värkarna är igång hela tiden så både mormor och Sebastian får stötta mig ut till bilen som står framkörd utanför porten. Kändes som en evighet innan vi kom till förlossningen, väl där blir jag hämtad i rullstol och inrullad i en sal, klockan är då 9.23. Vi blir lämnade en kort stund innan en annan barnmorska kommer in och ska undersöka mig. Det konstateras att jag då är öppen 5 cm. Jag får lustgas och vi säger även till om epidural. Strax innan klockan 10:30 görs en ny undersökning och har då öppnat mig 4 cm till.

Under de närmsta timmarna så är det mycket som är ganska dimmigt. Lustgasen var fantastisk, den gjorde verkligen susen innan epiduralen satte in. Då kunde jag helt plötsligt gå upp och gå och slappna av för en stund. Efter nån timme började värkarna kännas mer annorlunda, som ett tryck mer än smärta. Jag stod upp under ett tag, även på knä i sängen och böjd över sängen. Krystvärkarna hade satt igång men bebisen hade inte kommit tillräckligt långt ner i kanalen, vilket gjorde den stående positionen väldigt viktig.
Enligt barnmorskans berättelse börjar de aktiva krystvärkarna 13:50. 12 minuter senare, klockan 14:02 ligger vår älskade lilla pojke på mitt bröst. Jag gick över 12 dagar men när lillkillen väl bestämde sig för att komma tog det inte ens 5 timmar innan han var född. Barnmorskorna berömde mig väldigt mycket och trodde inte att jag var förstföderska för att jag var så samlad och fokuserad och för att förlossningen gick så fort som den gjorde.

Känslan att få upp honom på bröstet är helt obeskrivlig. Kärlek från första sekund. En helt underbar liten pojke på 53 cm och en vikt på 4130 gram. En rejäl kille!

Tänker inte gå in på detaljer men vi blev kvar på BB under två nätter, vi hade gärna redan åkt hem efter första men det fick vi inte. Men igår åkte vi äntligen hem. Hur skönt som helst att få sitta i sin egna soffa, sova i sin egna säng och kunna gå och komma som man själv vill :) Idag har vi varit på återbesök. Vägning av killen och även provtagning. Tyvärr hade han gått ner mer i vikt och är nu nere på 3700 gram. Med lite ersättning och regelbunden amning hoppas vi på att han börjar gå upp i vikt igen. Fick amma på plats och efter att ha vägt Zacharias igen så konstaterade barnmorskan att han fick i sig bra med mat vilket var skönt att höra :) + att allting fungerar som det ska på mig igen :)

Nu sitter far och son och myser i soffan. Jag ska snart göra dom sällskap :) Imorgon ska vi till bowlinghallen och heja på mamma, numera även mormor ;), när hon spelar seniortouren.


Kommentarer
Annika

Grattis Emelie!! Roligt att följa din blogg.

2011-12-08 20:36:49
URL: http://annikaanderssons.blogg.se/
jossan

Herregud va jag är blödig, sitter här med tårar i ögonen.. Guu så härligt gumman, man blir allt bra sugen! Måste få se den lilla skrutten snart:-) kram

2011-12-08 21:48:16
Lisa

Underbart att ni äntligen fått er lilla kille, och att allt gått bra. I morgon kommer tomten till Zacharias, brevbärartomten =) Hälsa familjen <3

2011-12-08 22:43:44
Rebecca - mamma till Tove

Alltid spännande att läsa hur andras förlossningar går till :) Skönt att allt gick bra

2011-12-09 21:56:35
URL: http://rebeccathoren.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback