4 månader *

Idag blir vår lilla kille hela 4 månader. Jag säger det varje gång och jag säger det igen, det är helt otroligt vad tiden går fort! Han lär sig så mycket nya saker hela tiden. Det känns som att det är nått varje dag :)

Zacharias tycker det är otroligt roligt att ligga i babygymmet och vända sig från rygg till mage och ligga och spana. Men efter en stund är det inte lika roligt och då måste mamma eller pappa hjälpa till så han kommer över på rygg :P Efter någon minut ligger han där på mage igen :)

Han är väldigt lättroad vår gosse. Han skrattar mer och mer, förut var det ju bara ett stort leende på läpparna men att även få höra honom skratta, ja den känslan är obeskrivlig. Man kan aldrig få nog, det är ren lycka

Man kan även se att han är mer uppmärksam på omgivningen. Han vill gärna vara med, sitta upp och titta runt. När man pratar med honom är han fokuserad på våra ansikten och vill gärna känna och röra vid dom. Han är ju inte direkt mjuk i sina rörelser så det kan ju bli ganska smärtsamt när han ska känna på håret och när han ”grabbar” tag i huden ;) Haha.

När det gäller att ta tag i saker så vill han ta allting som vi håller i händerna, telefon, tv-dosa, ja precis allting :P Allt är lika spännande och intressant. Han kan ta tag i saker och stoppar det gärna i munnen direkt. Han kan fortfarande inte styra sina rörelser riktigt. Han kan ta tag i en sak för att sedan nästan kasta iväg den när han vill släppa :P Han har lyckats, vid några tillfällen, att plocka ut nappen ur munnen för att efter en stund stoppa in den igen.
Ren lyckoträff? Ja, det vet jag inte riktigt ;)

När det kommer till mat och sömn så får han numera ersättning 2 gg/dag. Första gången runt lunch och sedan på kvällen, förhoppningsvis innan han ska sova :) Det beror på om jag är hemma eller inte för då kanske jag ammar som sista mål innan han somnar för natten. Han vilar cirka 3-4 ggr/dag. Första gången runt klockan 9:30-10:00, ungefär 30 minuter. Sen blir det oftast promenad runt 12-13 och då sover han naturligtvis i vagnen :P blir ingen längre stund det heller. På eftermiddagen/tidig kväll brukar han slumra till en stund också och det varar ungefär 30 minuter. Han somnar för natten runt 20:00-21:00 beroende på vad vi gjort under dagen. Då sover han allt som oftast till 2:30-3:00 då han äter och somnar om och sover till 6-7:00. Då äter han lite till och sen sover vi förhoppningsvis 1-2 timmar till innan vi går upp :P Inatt var en dålig natt, men såna får man nog räkna med ett tag :P

Kan inte komma på mycket mer just nu. Jag har säkert skrivit liknande saker när han blev 3 månader. Det är lite svårt att hålla reda på allting ;) Tur att jag fyller i boken Mina första år med jämna mellanrum :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback