8 månader

Igår blev vår lilla kille 8 månader Under den senaste månaden har det gått fort fram i utvecklingen.
Han kan sätta sig upp, vilket han har kunnat i ett par veckor. Han kryper utan problem, kan ställa sig upp {när han tar stöd av något} och stå på knä. Han kan klappa händerna och göra indianlätet :P Han älskar fortfarande att dansa och en favorit för tillfället är att hoppa. Han står i knät på oss och hoppar/skuttar, detta ger mamma enorm mjölksyra i armarna till slut ;)
 
Ett av hans favorit "ord" är eh deh, låter nästan som att han säger är det - som frågan vad är det? :P Jag brukar svara på hans "fråga" då ;) Om jag frågar vart kissekatten är kan han se sig om i rummet till att han får syn på Musse. Han vill väldigt gärna ta sig fram till katten men Musse han skuttar iväg ganska snabbt. 
 
Han äter väldigt bra, vilket syns på vågen varje månad :P Han är väldigt förtjust i fruktpuréer och det är bara vissa maträtter som han äter och tycker är gott. Jag och Sebastian skulle kunna göra mer hemlagad mat åt honom, men jag kan bara svara för mig själv och säga att jag är lite lat ;) Snart är det nog dags att ta tag i det, tror nog att vi då skulle kunna hitta fler maträtter som faller honom i smaken.
 
Det börjar komma fler och fler tänder. I början av förra veckan såg vi att tand nummer 3 i ordningen var påväg i överkäken. Konstigt nog inte en framtand utan en tvåa :P Någon dag efter såg vi att båda tvåorna i underkäken var på gång också och nu syns det även att den andra tvåan i överkäken är på väg. Som tur är har han inte verkat må dåligt över dom, mer än att det verkar klia i munnen :) Nu håller jag tummarna för att hans framtänder hinner komma så det inte ser så konstigt ut ;)
 
Zacharias har börjat röra på sig riktigt ordentligt nu så är han ständigt på upptäcksfärd i lägenheten. Han ska undersöka precis allt! :P Därför är det idag dags att åka till Ikea och investera i lite säkerhets saker. Vi måste försöka få undan sladdar som han sitter och drar i, sätta för vassa hörn på möblerna. Sätta skydd för eluttag, barnsäkra lådor och skåp. Nu är verkligen den lugna tiden över ;) men jag klagar inte! Varje ålder har sin tjusning, dock är jag mer trött om dagarna än innan men det är väl för att man måste vara skärpt hela tiden så det inte händer nått :P
 
Nu när Zacharias är 8 månader väger han 9600 gram och är cirka 72 cm lång :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback