Lista - Graviditet och förlossning

Kom över några listor från olika bloggerskor som också fött barn. Kombinerade ihop dom och här har ni mina svar :) Handlar om både graviditeten och förlossningen:


Graviditeten:
När fick du reda på att du var gravid? Den 27:e mars 2011 :)
Hur fick du reda på att du var gravid? Gjorde ett graviditetstest
Hur gammal var du? 25 år
Ungefär när blev du gravid? 3:e mars
Hur reagerade du? Blev naturligtvis överlycklig :D
Var graviditeten planerad? Ja det var den :)
Mådde du illa? Nej det kan jag inte påstå, hade några enstaka tillfällen då jag mådde dåligt
Hade du halsbränna? I slutet av graviditeten hade jag en extrem halsbränna :/
Hade du ont av foglossning? De sista två månaderna hade jag ont
Hade du mycket vätska i kroppen? Ja, mycket i händer, fötter och ansikte. I händerna var det så pass att lederna värkte och det gjorde ont att böja fingrarna
Hade du några sammandragningar? Ja det hade jag, men inga som gjorde ont
Fick du några bristningar? Ett par stycken under och ovanför naveln
Fick du en hormonrand? Ja
Var du extra känslig? Jag hade perioder om man säger så :P gick upp och ner.
Kissade du ofta? Oooja!
Hade du några graviditetscarvings? Inte direkt
Hur mycket gick du upp i vikt? Fööör mycket ;) hade mycket vätska i kroppen, men en del kilon åt jag mig nog till :P
När kände du dom första sparkarna? i v. 19-20 :)
Sparkade han/hon mycket? Ja, man kan nästan tro att det blir en fotbollsspelare av honom ;)
Fick ni en flicka eller pojke? Världens finaste kille!! :)
Vad trodde du att det skulle bli? Första tanken när jag plussa var pojke, men efter UL i v. 19 började jag tro flicka för han såg ut som en hon ;) Ändrade tillbaka till pojke då vi gick över tiden :P
Vad funderade ni på för namn? Vi hade bara ett pojknamn som vi verkligen fastnat för och det blev det sen :)
Vad fick bebisen för namn? Zacharias :)
Hur många ultraljud gjorde ni? 5 st. Ett väldigt tidigt då vi inte visste riktigt hur gammalt fostret var (v.8+5), det 2:a i vecka 13 (kub-test), 3:e i v. 19. Sedan fick vi göra ett snabbt ultraljud runt v.36-37 för att de hur bebisen låg. Det sista gjorde vi i v. 41 då vi gjorde en CTG-kurva.

Förlossningen:
När var bebisen beräknad? 23:e november
När födde du? 5:e december
Vilken vecka födde du i? 41+4
Vart födde du? Vrinnevisjukhuset, Norrköping
Vilka var med på förlossningen? Zacharias pappa :)
Var du nervös inför förlossningen? I början av graviditeten var jag livrädd, men tiden innan förlossningen var jag inte ett dugg nervös :)
Hur började din förlossning? På söndagkvällen den 4:e december hade jag lite förvärkar, men de stannade av. På måndag morgon runt klockan 6:3o-7:oo började förvärkarna bli mer regelbundna. Vattnet började gå klockan 7:oo.
Hur mycket var du öppen när du kom in? 5 cm
Vad var jobbigast? Värkarna som jag hade hemma innan vi kom in till förlossningen, jag hade inget uppehåll mellan dom så jag hade väldigt svårt att andas.
Vad använde du för smärtlindring? Lustgas (himmelskt!!) och epidural
Hur lång tid tog det? Från det att det starta på morgonen ca 7 timmar, från inskrivningen 4 ½ timme :)
Hur lång tid tog krystningsskedet? 12 minuter
Hur födde du? Vaginalt
Hur gammalt är barnet nu? Lite mer än 7 veckor :)
Hur ser du på förlossningen idag? Jag hade en väldigt bra förlossning. Den bästa man kan tänka sig. Hade en jättebra barnmorska och en lugn sambo som tog hand om mig :) Tror även att det gick bra för att jag fokuserade så mycket på andningen när värkarna var som värst och att jag hela tiden lyssnade på kroppen. Det är ganska häftigt hur allting fungerar egentligen :D Det ända som var tråkigt, som jag nämnt tidigare när jag skrivit om förlossningen är att jag inte kunde titta på Zacharias under tiden jag blev sydd. Jag låg ner på rygg och kunde inte se honom ordentligt förräns en trekvart/timme efter han var född :/ Mer om förlossningen kan ni läsa HÄR

Har inte hänt speciellt mycket denna torsdag :) Jag och lillkillen låg i sängen fram till 11:oo :O Framåt eftermiddagen tog vi en promenad med barnvagnen. Trotsade snön som föll :P Himla skönt var det i alla fall att få komma ut och röra på sig :) Imorgon får jag träffa min systerson :D De kommer hit en liten sväng innan de ska upp till BB med Malte :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback