5 månader *

Idag är det 5.e maj, vilket betyder att vår älskade lilla kille blivit hela 5 månader Det har inte hänt speciellt mycket den sista tiden med honom :P Han har blivit starkare så han kan ligga rätt långa stunder på magen och hålla sig uppe. Vill fortfarande ha allting som mamma och pappa håller i eller som ligger framför honom på bordet. Hans egna leksaker är då inte så intressanta längre :P

Han kan sitta, men behöver givetvis lite stöd annars tippar han över på sidan ;) Med lite träning så tar det nog inte så lång tid innan han kan sitta helt själv :) När man lägger honom i babygymmet så tar det inte så lång tid tills han har förflyttat sig någon meter. Hur han gör har jag inte aning om för han lyckas alltid med det när man inte tittar ;)
Han har lärt sig hur man plaskar när det är dags att bada. Numera blir det översvämning i vårt lilla badrum efter att han har badat ;) Vi måste komma på någon ny lösning nu innan han har lärt sig att sitta helt själv för då kan vi ha badbaljan på golvet i duschen :)

När han var 4,5 månad började han få äta riktig mat. Just nu får han smaka nästan varje dag och det har gått jättebra! Han älskar majs och därför har vi inte varierat maten så mycket :) Igår fick han smaka på majs och potatis, samt lite päronpuré. Smaskens! :) Ikväll ska jag introducera gröt hade jag tänkt. När vi var på BVC häromdagen rekommenderade hon att vi skulle börja ge honom lite så kroppen får börja vänja sig vid gluten innan det är dags att börja ge en massa välling.

Hans sovrutiner är ungefär som innan. Han somnar någon gång runt 21:00 på kvällen, vaknar en gång under natten för att äta och sover sedan fram till 6-8 på morgonen. Idag hade vi dock väldigt skönt :D Zacharias somnade sent igår, runt 22:45, vaknade en gång under natten för att äta och sedan vaknade jag inte förrän 9:30 :) Skönt att han kan ge mamma sovmorgon någon gång :P

Bild från oktober, ca 1 ½ månad innan Zacharias kom till världen

Under den senaste månaden har jag fortsatt med mitt "hälsosamma" liv ;) Har typ ätit godis var och varannan dag och var nästan helt inställd på att jag inte gått ner ett gram. Men fick men en rejäl chock när jag ställde mig på vågen och upptäckte att jag gått ner 3,2 kg :D Har nog rört på mig ganska så bra ändå den senaste tiden :) Nu har jag bara 2,5 kg kvar till det jag vägde innan jag vänta Zacharias. Härligt härligt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback