Lista - Graviditet och förlossning

Jag tänkte göra en likadan lista på Cornelia som jag gjorde på Zacharias, lite frågor angående graviditeten och förlossningen :)
 
Graviditeten:
När fick du reda på att du var gravid? Den 30:e november 2012 :) 
Hur fick du reda på att du var gravid? Gjorde ett graviditetstest
Hur gammal var du? 26 år
Ungefär när blev du gravid? Runt 10:e november
Hur reagerade du? Blev jätteglad! ♥
Var graviditeten planerad? Ja det var den :)
Mådde du illa? Nej tyckte jag mådde rätt bra :)
Hade du halsbränna? I slutet hade jag mycket halsbränna :/ Precis som förra gången
Hade du ont av foglossning? Sista tiden hade jag väldigt ont :/
Hade du mycket vätska i kroppen? Jag hade tur och klarade mig rätt så bra ända fram till 1 månad då hon kom. Samlade på mig vätska då, men inte alls lika mycket som med Zacharias!
Hade du några sammandragningar? Ja det hade jag, men inga som gjorde speciellt ont
Fick du några bristningar? Hade några sen förra graviditeten som växte lite, fick även några till. Inget märkvärdigt.
Fick du en hormonrand? Ja, kom sista veckorna
Var du extra känslig? Ja, men det kom och gick :)
Kissade du ofta? Ja! 
Hade du några graviditetscarvings? Ramlösa Citron :P
Hur mycket gick du upp i vikt? 19 kg, mindre än förra gången i alla fall ;)
När kände du dom första sparkarna? i v. 15-16 :)
Sparkade han/hon mycket? Ja, det kändes som hon skulle komma ut ur magen bokstavligt talat  ;)
Fick ni en flicka eller pojke? En jättefin liten flicka :) ♥
Vad trodde du att det skulle bli? Jag var osäker, var mer säker med Zacharias :)
Vad funderade ni på för namn? Vi hade bestämt oss för ett så det blev det :)
Vad fick bebisen för namn? Cornelia :)
Hur många ultraljud gjorde ni? 5 st. Ett VUL i vecka 13, ett UL vecka 13 - Kub-test, RUL i v 19, UL i v 35 för att de hur hon låg + ännu ett UL i v 36.
 
Förlossningen:
När var bebisen beräknad? 1:e augusti 
När födde du? 5:e augusti
Vilken vecka födde du i? 40+3
Vart födde du? Vrinnevisjukhuset, Norrköping
Vilka var med på förlossningen? Cornelias pappa :)
Var du nervös inför förlossningen? Nej inte direkt, jag visste ju va som väntade eftersom det var andra barnet :) men var nog lite rädd då jag visst hur det kändes när det väl skulle sätta igång :P
Hur började din förlossning? Måndag morgonen, samma dag som hon kom :) Runt kl. 7, vid 7:30 och framåt hade jag regelbundna värkar. 
Hur mycket var du öppen när du kom in? 4-5 cm
Vad var jobbigast? När värkarna blev väldigt intensiva och smärtsamma strax innan jag valde att ta EDA:n
Vad använde du för smärtlindring? Lustgas självklart! och epidural.
Hur lång tid tog det? Allt som allt från första värken 6 ½, från inskrivningen 3 ½ timme :)
Hur lång tid tog krystningsskedet? Knappt 1 minut ;)
Hur födde du? Vaginalt
Hur gammalt är barnet nu? 4 veckor :) ♥
Hur ser du på förlossningen idag? Den var riktigt bra! Hade nog aldrig trott att det skulle kännas så bra efteråt och att jag skulle vara så pigg! :) Förstod nästan att det skulle gå fort den här gången då det även gick ganska snabbt med storebror :) Hon kom ut som en raket, eller som stålkvinnan som barnmorskan sa då Cornelia kom ut med ena handen ovanför huvudet ;) Nej, kunde inte drömma om en bättre förlossning! Bra på alla sätt och vis.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback